Most w Ciechanowie został oddany do użytku. To fajnie, ale
wciąż brakuje obwodnicy Góry. Urząd Miasta i Gminy w Górze szturmuje pismami
Dolnośląską Służbę Dróg i kolei we Wrocławiu, w której gestii leży zarobienie
wszystkiego, co niezbędne, by obwodnica naszego miasta powstała.
Trwa intensywna korespondencja na ten temat pomiędzy
burmistrzem Góry a DSDiK.
14 czerwca burmistrz Irena Krzyszkiewicz skierowała do DSDiK
pismo m.in. w sprawie obwodnicy. Zdała w nim pytania dotyczące zaawansowania
prac nad realizacją tej inwestycji, terminów zakończenia tych prac oraz
ostatecznego terminu budowy obwodnicy.
29 czerwca DSDiK we Wrocławiu skierowała na ręce burmistrz
Ireny Krzyszkiewicz odpowiedź. O kluczowej dla miasta Góry sprawie można
przeczytać tam takie oto zdania:
„Obecnie trwają prace projektowe związane z budową obwodnicy
Góry w ciągu drogi wojewódzkiej 323, które to prace przewiduje się zakończyć w
roku 2013. Realizacja budowy obwodnicy w latach 2014 – 2015 jest możliwa po
zabezpieczeniu całości kwoty niezbędnej do tego zadania.” Pismo do burmistrz
Ireny Krzyszkiewicz podpisał zastępca dyrektora ds. utrzymania infrastruktury –
mgr inż. Jacek Baszczyk.
Tyle w kwestii obwodnicy Góry, na którą, jak wynika z
oficjalnego stanowiska przedstawionego przez DSDiK we Wrocławiu przyjdzie nam
poczekać.
W tym samym piśmie (z 14 czerwca)
burmistrz Irena Krzyszkiewicz zapytała DSDiK o organizację ruchu na drodze
wojewódzkiej nr 323 – szczególnie ulicy Starogórskiej - związany z oddaniem do
użytku mostu w Ciechanowie.
Odpowiedź, jaką uzyskała burmistrz Irena Krzyszkiewicz w tej
sprawie zawiera się w następujących zdaniach:
„Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu w odpowiedzi
na ww. pismo informuje, że został opracowany projekt tymczasowej organizacji
ruchu polegający na wprowadzeniu ograniczenia ruchu pojazdów o rzeczywistej
masie całkowitej powyżej 12 t na odcinku drogi wojewódzkiej nr 323 (ul.
Starogórska) – Rynarcice. Oznakowanie zostanie wyniesione w terenie przed
oddaniem do użytku mostu w Ciechanowie.”
Tyle o nowej organizacji ruchu w naszym mieście w związku z
oddaniem mostu w Ciechanowie do użytku.
Budowa drogi S5 dotknęła bezpośrednio mieszkańców Starej
Góry. W związku z tym, iż wprowadzono ograniczenie tonażu na drodze powiatowej 323, a dokładnie chodzi tu o
to, by samochody o tonażu powyżej 12 ton nie rozjechały tej ulicy i nie
spowodowały szkód w starej zabudowie mieszkalnej, ruch samochodów ciężarowych wożących
kruszywo został skierowany przez tę miejscowość. W chwili obecnej samochody
przewożące kruszywo jadą w kierunku kopalni gazu (droga gminna 765D) a następnie
wyjeżdżają w Jastrzębiej na drogę wojewódzką 324.
Dzieje się tak na podstawie Pozrozumień zawartych przez
naszą gminę z przewoźnikami kruszywa. Zostały one zawarte zostały 11 września
2012. Przewoźników jest dwóch: „JAL” z Leszna oraz „TARS”, również z Leszna.
Firmę „JAL” zawarte porozumienie obliguje do: „przed przystąpieniem
do korzystania z drogi, do utwardzenia na własny koszt poboczy drogi materiałem
kamiennym do wysokości krawędzi jezdni, w celu uzyskania na całym odcinku drogi
szerokości utwardzenia dostosowanej do możliwości wymijania się dwóch pojazdów ciężkich.”
Porozumienie zawiera również obostrzenia dotyczące prędkości
samochodów ciężarowych, którą ograniczono do 30 km/h „na całym odcinku
drogi.” Samochody mogą jeździć po drodze 765D: „od poniedziałku do piątku w
godz.6.00 do 20.00 a
w soboty w godz. 6.00 do 15.00.”
Przewoźnik zobowiązał się wobec gminy do zaprzestania
przewozów w niedzielę i święta oraz dni ustawowo wolne od pracy. Ruch
samochodów przewożących kruszywo ma być zorganizowany w ten sposób, że mają one
poruszać się pojedynczo, w regularnych odstępach.
Na podstawie zawartego porozumienia ograniczono ilość
przejeżdżających pojazdów z kruszywem. Od poniedziałku do piątku może ich
przejechać nie więcej niż 192 samochody na dobę. W sobotę ograniczono liczbę
ciężarówek z kruszywem do 108.
Oprócz tego firma „JAL” zobowiązał się do bieżącego
konserwowania: „ubytków w nawierzchni jezdni, remont dziur i załamania krawędzi
jezdni, naprawę poboczy.”
Sankcją za nieprzestrzeganie zawartego 11 września porozumienia
może być wprowadzenie przez gminę: „stosownych do zagrożeń ograniczeń w ruchu.”
Porozumienie zawarto na czas określony od 12 września do 31
października 2012 r. Zastrzeżono
również, że: „W przypadku naruszeń postanowień porozumienia przez użytkownika
(firmę „JAL”), zostanie ono rozwiązane ze skutkiem natychmiastowym.”
Równocześnie w porozumieniu stwierdzono, że: Stan techniczny
drogi w Systemie Oceny Stanu Nawierzchni na dzień podpisania porozumienia jest na
dobry (klasa A), jako nawierzchnie eksploatowane, nie wymagające remontów.”
W porozumieniu znajduje się również klauzula, iż: (…) po
rozwiązaniu Porozumienia na skutek upływu czasu lub oświadczenia Zarządy
(gminy) (…) strony Porozumienia dokonają przeglądu drogi i wspólnie oszacują
zakres naprawy drogi w celu przywrócenia stanu drogi do stanu z dnia podpisania
porozumienia. Przy braku współdziałania Użytkownika (firma „JAL”) Zarządca
oszacuje sam koszt naprawy i obciąży nimi użytkownika.”
Drugie porozumienie zawarte zostało z firmą „TARS”. Firma ta
również korzysta z drogi na odcinku Stara Góra – Jastrzębia. To porozumienie odwołuje
się na porozumienia zawarte z firm a „JAL”, które firma „TARS” ma również
respektować w całości. Wszystkie zobowiązania firmy „TARS” wobec gminy Góra
wynikające z użytkowania drogi gminnej 765 są identyczne, jak zobowiązania firmy
„JAL”.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz