Mieszkańców naszej gminy – a zresztą wszystkich gmin w kraju
– czekają bardzo poważne zmiany związane z gospodarką odpadami. Zawiązane jest
to z wprowadzeniem nowego sytemu gospodarki odpadami. Nowe zasady zaczną obowiązywać
od 1 lipca 2013 roku w całym kraju.
9 października podczas sesji Rady Miejskiej radni będą
głosowali nad uchwałą: „W sprawie sposobu i zakresu świadczenia usług w
zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i
zagospodarowania tych odpadów.”
Jak czytamy w uzasadnieniu do uchwały: ”Zapisy uchwały są
kompromisem pomiędzy wymogami w zakresie odbioru i zagospodarowywanie odpadów,
narzuconymi znowelizowaną ustawą o utrzymaniu porządku i czystości w gminach a
możliwościami mieszkańców naszej gminy, którzy będą musieli pokryć koszty
funkcjonowania całego systemu. Ponadto uchwała uwzględnia, w dużej mierze, dotychczasowy
sposób odbioru odpadów, wprowadzając jedynie niezbędne modyfikacje.”
W uzasadnieniu do projektu uchwały znaleźć można również i
takie stwierdzeniem:
„(…) za każdym zapisem związanym np. ze zwiększeniem frakcji
zbieranych selektywnie odpadów, czy też rodzajem stosowanych pojemników na
odpady albo zwiększoną częstotliwością odbioru odpadów, idą większe koszty,
które będą musieli ponieść mieszkańcy gminy na funkcjonowanie nowego systemu
gospodarki odpadami.
Projekt uchwały dokonuje podziału mieszkańców naszej gminy
ze względu na ilość osób zamieszkujących nieruchomość. Od ilości osób
zamieszkujących nieruchomość zależy ilość odbieranych odpadów, jak i
częstotliwość ich odbioru.
Jeżeli nieruchomość zamieszkują od 1 do 2 osób, to
mieszkańcy tej nieruchomości będą dysponowali jednym pojemnikiem o pojemności 0,11 m sześciennego na
odpady zmieszane. Taka nieruchomość dysponowała będzie również jednym workiem o
pojemności 120 litrów
z foli PE – HD na odpowiednią frakcję odpadów, które odbierane będą w sposób
selektywny: makulatura, tworzywa sztuczne, szkło bezbarwne, szkło kolorowe i odpady
zielone.
Odpady komunalne zmieszane przez 1 do 2 osób odbierane będą
jeden raz w tygodniu, ale dotyczy to tylko mieszkańców miasta Góry. W przypadku
pozostałych miejscowości gminy Góra odbywało się to będzie raz na dwa tygodnie.
Natomiast odpady komunalne zbierane w sposób selektywny odbierane będą w tym
przypadku jeden raz w miesiącu.
W przypadku,. Gdy nieruchomość zamieszkuje 3 do 4 osób, to
mieszkańcy takiej nieruchomości mieli będą 1 pojemnik o pojemności 0,11 m sześciennego na
odpady zmieszane i dwa worki o pojemności 120 l z folii PE – HD na odpowiednią frakcję
odpadów, które odbierane będą w sposób selektywny: makulatura, tworzywa sztuczne,
szkło bezbarwne, szkło kolorowe i odpady zielone. Zasady odbioru odpadów będą w
tym przypadku takie same, jak określone powyżej.
Jeżeli nieruchomość zamieszkana będzie przez 5 do 6 osób, to
znajdą się tam dwa opisane powyżej pojemniki oraz trzy worki o pojemności 120 l na odpowiednią frakcję
odpadów, które odbierane będą w sposób selektywny: makulatura, tworzywa sztuczne,
szkło bezbarwne, szkło kolorowe i odpady zielone. Zasady odbioru odpadów są
takie same, jak powyżej.
W nieruchomościach zamieszkałych przez więcej niż 6 osób
znajdą się dwa pojemniki na odpady (pojemność 0,11 m sześciennego), ale
ich ilość zostanie zwiększona o jeden dodatkowy pojemnik na każde kolejne
cztery osoby powyżej liczby granicznej. Taka sama historia jest z workami,
których ilość zostanie podwyższona o jeden worek na kolejne 4 osoby.
Uchwała reguluje też sprawę nieruchomości wielorodzinnych, w
których nie ma możliwości gromadzenia odpadów w pojemnikach o pojemności 0,11 m sześciennego. Rzecz
dotyczy bloków mieszkalnych. W tym przypadku ilość odbieranych od właścicieli
nieruchomości odpadów jest obliczana wg normy opracowanej dla nieruchomości
zamieszkałej przez 1 do 2 osób.
W tym przypadku odbiór odpadów zmieszanych odbywał się
będzie nie rzadziej niż dwa razy w miesiącu. Odpady komunalne zbierane w sposób
selektywny odbierane będą z nieruchomości zamieszkałych wielorodzinnych nie
rzadziej niż raz w miesiącu a z pozostałych jeden raz w miesiącu.
W przypadku nieruchomości niezamieszkałych odpady komunalne zbierane
selektywnie odbierane będą raz w miesiącu, a w przypadku pojemników, po ich
wypełnieniu. W przypadku odpadów zmieszanych będzie to następowało nie rzadziej
niż raz na dwa miesiące.
Uchwała reguluje również problem odpadów zielonych, które
zbierane będą w okresie od 1 kwietnia do 30 listopada z częstotliwością jeden
raz w miesiącu. Choinki zbierane będą w styczniu. Dokładny termin ich zbierania
będzie podany 7 dni przed datą wyznaczonej zbiórki.
Odpady wielkogabarytowe i meble odbierane będą dwa razy do
roku w odstępie co najmniej 5 miesięcy.
Zorganizowany zostanie punkt selektywnej zbiórki odpadów
komunalnych, w którym będzie można oddać bezpłatnie odpady wytworzone ponad
limit określony dla poszczególnych kategorii nieruchomości. W punkcie tym
będzie można również oddawać odpady komunalne zbierane w sposób selektywny. Będzie
można tam oddać m.in. akumulatory, metal, odpady budowlane i rozbiórkowe,
baterie, opony, przeterminowane leki, chemikalia, meble. Wszystkie te odpady
właściciele nieruchomości będą musieli dostarczyć samodzielnie do punktu
selektywnej zbiórki odpadów komunalnych.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz