Wokół
zadłużenia naszej gminy powstało wiele mitów, półprawd i oczywisty kłamstw.
Prezentuję Państwu obszerny opis sytuacji finansowej, w jakiej się znajdujemy, który
opracowałem na podstawie „Objaśnień do Wieloletniej Prognozy Finansowej” naszej
gminy. Sprawa do banalnie prostych nie należy, ale warto poznać szczegóły, by
nie dać się mamić idiotom, którzy przedstawiają finanse naszej gminy, jako stan
przed zapaścią i drogę do unicestwienia gminy.
Zapis
ustawy o finansach publicznych nakłada na samorządy obowiązek sporządzenia wieloletniego
planu finansowo – gospodarczego. Takim dokumentem jest Wieloletnia Prognoza
Finansowa na rok budżetowy, i co najmniej na 3 kolejne lata. Ustawa obliguje, że
okres ten nie może być jednak krótszy niż okres na jaki samorząd zaciągnął
zobowiązania. Taka właśnie sytuacja występuje w gminie Góra i prognozę
sporządzono do roku 2018.
Gmina
ma bardzo duże potrzeby inwestycyjne, które występują w każdym prognozowanym
roku ujętym w WPF Wpływa to bezpośrednio na wynik finansowy gminy. Jednocześnie
duże potrzeby inwestycyjne gminy uniemożliwiają spłatę zadłużenia wcześniej niż
w roku 2018.
Budżet
Gminy Góra bowiem w roku 2012 zakłada deficyt w kwocie 4.098.440,22 zł., ale występuje duże prawdopodobieństwo, że zakładany
deficyt ulegnie zdecydowanemu zmniejszeniu po postępowaniach przetargowych. Jak
wiemy z doświadczenie oferta wykonania inwestycji zawiera sumę cen
kosztorysowych. W przetargu natomiast uzyskuje się niższe kwoty od kosztorysowych.
W takim przypadku deficyt budżetu naszej gminy znacznie się zmniejszy. Bezsprzecznym
i niezaprzeczalnym faktem jest spostrzeżenie, że budżet gminy Góra udźwignie spłatę
zadłużenia i w konsekwencji zmniejszy je do zera w 2018 r.
Na
wynik finansowy w każdym kolejnym roku, na okres na jaki została sporządzona
WPF a co za tym idzie na realność dokumentu, ma jednak wpływ szereg różnych
elementów.
Mowa
tu przede wszystkim o założeniach makroekonomicznych państwa. Założenia
wielkości dochodów i wydatków, inflacji, wzrostu cen konsumpcyjnych, dochodu
narodowego brutto mają bezpośredni wpływ na dochody jednostki samorządu terytorialnego,
przejawiające się we wzroście lub spadku np. wpływów z CIT, PIT, wielkość
dotacji i subwencji. Ustawa o finansach publicznych obliguje samorządy do zrównania
dochodów bieżących z wydatkami bieżącymi i w ten sposób kreuje wielkość
wydatków bieżących.
Planowaniu
w WPF podlegały dochody majątkowe i wydatki majątkowe. Na tą właśnie część WPF
samorząd ma bezpośredni wpływ. W zależności od zdolność inwestycyjnej budżetu
gminy na dany rok, to taką kwotę wydatków przeznaczonych na inwestycje można
założyć w budżecie.
Wielkość
wydatków majątkowych jest punktem wyjścia do zaplanowania dochodów majątkowych.
Idzie tu o dochody powstałe z dofinansowania zadań inwestycyjnych przez różne
instytucje zewnętrzne, np. z Unii Europejskiej. Bezpośredni również wpływ na
dochody majątkowe ma samorząd planując corocznie sprzedaż swojego majątku. Poprzez
zakładanie np. specjalnych stref ekonomicznych, sprzedając grunty pod budowę
zakładów produkcyjnych stymuluje rozwój gospodarczy i spadek bezrobocia na
danym terenie. Władze gminy mają również bezpośredni wpływ na kształtowanie się
wielkości dochodów bieżących uzyskiwanych w drodze ustalania wielkość podatków.
W tym przypadku - poza pewnymi ograniczeniami - samorząd może zwiększać i
zmniejszać podatki ,co wpływa na dochody bieżące.
PROGNOZA DOCHODÓW BIEŻĄCYCH
W
roku 2012 wielkość dochodów bieżących gminy to kwota 54.176.741 zł., która
stanowi punkt wyjścia do ich prognozy aż do roku 2018. Kwota ta to m. in. zbiór
kwot wynikających ze znanych już wartości dotacji, subwencji oraz podatków i
opłat, których stawki zostały już uchwalone przez Radę Miejską w Górze. Założono
wzmożone prace nad ściąganiem starych zaległości podatkowych i niepodatkowych. W
kolejnych latach założono następujący procent wzrostu w stosunku do roku
poprzedniego:
W
pierwszych 3 latach prognozy wzrost jest wyższy niż w kolejnych. Wynika to
głównie z powodu wzrostu dochodów podatkowych. Prognoza jest bardzo ostrożna
ponieważ, jak uczy doświadczenie wzrost dochodów bieżących np. w roku 2011 w
stosunku do roku 2010 wyniósł 5,7%, pomimo braku wzrostu stawek podatkowych na
terenie gminy.
Inne
składniki budżetu, jak: subwencje i dotacje podnoszono corocznie o średnią wzrostu
z 3 ostatnich lat czyli o 6%. Dodatkowo przyjęto w WPF wpływy z podatku
dochodowego od osób fizycznych bazując na danych Ministerstwa Finansów tj. rok 2013
– wzrost o 8%. W okresie 2014-2018 wielkości te podnoszono wg średniej z 3
ostatnich lat.
PROGNOZA WYDATKÓW BIEŻĄCYCH
Wydatki
bieżące Gminy Góra w roku 2012 r., stanowi kwota 53.010.609 zł. Na tę wielkość wpływ
miały 2 duże grupy wydatków: wynagrodzenia i pochodne oraz inne wydatki
rzeczowe. Przy wzroście wynagrodzeń o 3% oraz 3,8% dla nauczycieli, władze gminy
sprostały bardzo trudnemu zadaniu wynikającemu z ustawy o finansach publicznych
i doprowadziły do sytuacji, w której odnotowano nadwyżkę dochodów bieżących nad
wydatkami bieżącymi. Kwota dochodów bieżących jest wyższa od wydatków bieżących
o 1.166.132 zł. „Zaciśnięcie pasa” dokonano w drugiej grupie wydatków, czyli
wydatkach rzeczowych.
Pamiętać
należy jednak, że taki stan rzeczy jest nie tylko dobrym prognostykiem do
tworzenia budżetu na rok 2013, w którym zakłada się jeszcze większą nadwyżkę
dochodów bieżących nad wydatkami bieżącymi, ale również sytuacją konieczną, by
wypełnić bardzo rygorystyczne zapisy (art. 243) ustawy o finansach publicznych wyznaczające
indywidualny limit zadłużenia samorządu już od roku 2014. Przypomnieć należy,
że zapisy te zafundował nam „Kutwa z ulicy Świętokrzyskiej w Warszawie- J.V.R).
Na realizację tego artykułu składa się cały szereg warunków, które należy spełnić
na przestrzeni 3 lat poprzedzających, czyli w przypadku roku 2014 z lat
2011-2013.
Oprócz
wspomnianej wyżej, pożądanej jak największej różnicy pomiędzy dochodami bieżącymi
i wydatkami bieżącymi w każdym roku, bardzo ważną rolę pełni również wielkość
sprzedaży majątku w każdym roku poprzedzającym. Niestety w okresie kryzysu
gospodarczego, wysokiego bezrobocia wciąż ubożejącego społeczeństwa, ten czynnik
jest największą niewiadomą. Jego różnica pomiędzy wartością planowaną a
wykonaną znacznie może wpłynąć na trudności w spełnieniu relacji zapisanej w
art. 243 ustawy o finansach.
Kwota
wydatków bieżących w 2012 roku stanowiła podstawę do prognozy kolejnych lat.
W
roku 2013 r., oraz w roku 2014 zastosowano w WPF wskaźnik wzrostu w wysokości
1,7%. Jest to dalszy efekt „zaciskania pasa”, by wypełnić wcześniej wspomniane
zapisy art. 242 oraz art. 243 ustawy o finansach publicznych. W kolejnych
latach wzrost ten kształtuje się w granicach 2,7% i jest konsekwencją wzrostu
wynagrodzeń o ok. 3% oraz wzrostu pozostałych wydatków bieżących o 1%.
W
WPF spośród wydatków bieżących wyodrębniono wynagrodzenia i pochodne, w tym
wynagrodzenia zarządu. Wielkości te różnie kształtują się w każdym roku, a to za
sprawą zmiennych typu: odprawy emerytalne, nagrody jubileuszowe, wydatki na
zagospodarowanie oraz dodatki stażowe. Rosną przede wszystkim za sprawą
wspomnianego wcześniej wzrostu podstawy do ich naliczania o 3%. Podobna
sytuacja jest w grupie wydatków bieżących na funkcjonowanie organów samorządu
Tu za podstawę obliczeń przyjęto wydatki z całego rozdziału „Rady gmin” oraz „Urzędy
miast”. Wydatki te również rosną corocznie przy uwzględnieniu wzrostu
wynagrodzeń o 3% i pozostałych wydatków o 1%.
C.d.n.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz