Otrzymałem takiego oto e - maila. Stanowi on odpowiedź na e - maila Czytelnika w sprawie likwidacji i dalszych losów linii kolejowej nr 372 Bojanowo - Głogów. Panu Piotrowi Głowackiemu dziękuję za odpowiedź a Pani burmistrz za "Z poważaniem". Poważnie Pani burmistrz?!
Dzień Dobry
Nawiązując do Pana e-maila w sprawie likwidacji linii kolejowej nr 372 Góra Śląska – Bojanowo przesyłam odpowiedź w tej sprawie.
Z poważaniem
Piotr Głowacki
Naczelnik Wydziału Planowania i Realizacji Inwestycji
Urząd Miasta i Gminy w Górze.
Odpowiadając na Pana e-maila,
przedstawiam obecną sytuację dotyczącą zamknięcia linii kolejowej nr 372 Góra
Śląska – Bojanowo oraz fakty jakie miały miejsce w latach 2010 - 2014 w tej
właśnie sprawie. Z racji złożoności tematu, aby właściwie odpowiedzieć na
pytania zawarte we wspomnianym e-mailu, w niniejszej informacji zaprezentowano
chronologicznie działania jakie zostały podjęte w celu utrzymania drożności
ważnego dla Gminy Góra ale i też dla Powiatu Górowskiego połączenia kolejowego.
Dla niepowtarzania pełnej nazwy sprawy czyli linii kolejowej nr 372 Góra Śląska
- Bojanowo, w dalszej części artykułu posłużono się skrótem „linia kolejowa”.
Sprawa
budowy drogi ekspresowej S5 oraz jej kolizji z „linią kolejową”, od początku
budziła wiele emocji i kontrowersji. Jej historia sięga roku 2010 kiedy na
spotkaniu w dniu 22 kwietnia, które miało miejsce w sali Starostwa Powiatowego
w Górze, przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad
przedstawili sytuację dotyczącą planowanej budowy drogi ekspresowej S5 w
miejscu stycznym z linią kolejową nr 372 Góra Śląska - Bojanowo. Jak się
wówczas okazało projekt budowlany GDDKiA nie uwzględniał w ramach projektowanej
drogi ekspresowej S5 Poznań – Wrocław na odcinku Kaczkowo – Korzeńsko budowy
wiaduktu w związku z wystąpieniem skrzyżowania w/w drogi z linią kolejową
znaczenia miejscowego nr 372 Bojanowo – Góra Śląska. Wręcz odwrotnie projekt
ten przewidywał likwidację „linii kolejowej” na podstawie zebranych opinii
instytucji oraz samorządów województwa wielkopolskiego i braku zainteresowania
przejęciem linii w utrzymanie.
Po
tym właśnie spotkaniu Burmistrz Góry, wnosi do obecnego wówczas Marszałka
Województwa Dolnośląskiego Pana Marka Łapińskiego oraz członka Zarządu
Województwa Dolnośląskiego tj. Pana Zbigniewa Szczygła o wstrzymanie procesu
likwidacji „linii kolejowej” przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i
Autostrad. Ponadto w tym czasie, prowadzone są również rozmowy ze
Stowarzyszeniem Kolejowych Przewozów Lokalnych z Kalisza w sprawie rewitalizacji „linii kolejowej”.
Wówczas ze strony SKPL pada deklaracja współpracy o charakterze doradczym
podczas ewentualnego procesu komunalizacji majątku Polskich Kolei Państwowych
oraz jako operator na skomunalizowanym majątku. Kolejnym krokiem w sprawie było
spotkanie w Urzędzie Marszałkowskim (czerwiec 2010r), którego następstwem w
dniu 17 czerwca 2010r było przekazanie do tutejszego urzędu projektu
porozumienia w sprawie linii kolejowej nr 372 Bojanowo – Góra Śląska.
Projekt
tegoż porozumienia został przesłany do akceptacji z Urzędu Marszałkowskiego
(Departament Infrastruktury, Wydział Transportu). Porozumienie, które zostało
zawarte 21 lipca 2010r w sprawie linii kolejowej nr 372 Bojanowo – Góra Śląska
spisane zostało pomiędzy Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, PKP
Polskie Linie Kolejowe S.A , Powiatem Górowskim i Gminą Góra, stanowiło
znaczący krok w zamiarze utrzymania ciągłości „linii kolejowej”. Zapisy
porozumienia, wskazywały obowiązki stron oraz ustalenia co do przyszłych zadań
których efektem miałby być wiadukt kolejowy zapewniający trwałość i drożność
„linii kolejowej”. Na podstawie §3
wskazanego wcześniej porozumienia po stronie Gminy Góra i Powiatu Górowskiego
było „wystąpienie o wybudowanie dwupoziomowego skrzyżowania – wiaduktu
kolejowego wraz z dojazdami drogi S5 i linii kolejowej nr 372 w przypadku
wystąpienia uzasadnionych potrzeb społeczno – gospodarczych”.
Jako,
że trwałość linii kolejowej była sprawą priorytetową zarówno dla tutejszych
samorządów (w związku z zapewnieniem dostaw lub odbiorów towarów ze Specjalnej
Strefy Ekonomicznej „INVEST-PARK, podstrefa Góra) oraz górowskich
przedsiębiorców (wcześniej wystąpiono do lokalnych firm o zajęcie stanowiska co
do korzystania przez nich z taboru kolejowego), uznano iż przesłanka co do potrzeb
społeczno – gospodarczych została spełniona.
Wówczas jak stanowi §1
tegoż porozumienia, GDDKiA w terminie 2 lat od zgłoszenia potrzeby, miałaby
wybudować wiadukt kolejowy wraz z dojazdami nad drogą ekspresową S5. Zgłoszenie
o którym mowa §3 miało
miejsce odpowiednio w przypadku Gminy Góra w dniu 16 sierpnia 2010r oraz
wspólnym stanowiskiem Powiatu Górowskiego i Gminy Góra z dnia 31 sierpnia
2010r., gdzie adresatem była GDDKiA (oddział w Poznaniu).
Sprawa
nabiera dalszego biegu i na zaproszenie zastępcy dyrektora Departamentu
Inwestycji Kolejowych Pana Jakuba Kapturzaka z Ministerstwa Infrastruktury
(Departament Inwestycji kolejowych) dochodzi wówczas do spotkania w dniu 16
grudnia 2010r w którym udział bierze Burmistrz Góry. Celem spotkania było omówienie
zapisów porozumienia w sprawie „linii kolejowej” w powiązaniu z inwestycją
budowy drogi ekspresowej S5 Poznań – Wrocław. Jednym z akcjonariuszy
porozumienia były Polskie Linie Kolejowe S.A, Zakład Linii Kolejowych w
Ostrowie Wielkopolskim. Ten właśnie organ, wystąpił w lutym 2011r do Gminy Góra
z informacją o warunkach jakie należy spełnić aby wstrzymać proces
likwidacyjny.
W
tym też miesiącu Zarząd Powiatu Górowskiego przekazuje informację o
przygotowanym projekcie uchwały o nie przejmowaniu „linii kolejowej”. W
uzasadnieniu tej decyzji czytamy, że po odbyciu spotkania z zainteresowanymi
stronami, zebraniu informacji o kosztach oraz po przeanalizowaniu możliwości
przejęcia planowanej do likwidacji „linii kolejowej” nie może podjąć pozytywnej
decyzji w tej sprawie. Padła wówczas propozycja ze strony Zarządu Powiatu
Górowskiego, że planowana do likwidacji „linia kolejowa” winna być przyjęta
przez samorząd gminny z racji położenia linii na terenie Gminy Góra czy też
obecności na tym terenie Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej „INVEST –
PARK” podstrefa Góra. Biorąc pod uwagę otrzymane później negatywne decyzje od
wspominanego już Powiatu Górowskiego, Powiatu Rawickiego i Gminy Bojanowo w sprawie nie przejmowania „linii kolejowej”,
w UMiG Góra w maju 2011r dochodzi do spotkania z zainteresowanymi stronami.
Okazuje się wówczas, że jedynym organem który pozostał zainteresowany
przejęciem linii kolejowej, a co za tym idzie utrzymaniem jej ciągłości jest
tylko Gmina Góra. Na spotkaniu uczestnicy dowiedzieli się, że w grudniu br.
linia kolejowa zostanie zawieszona w związku z budową drogi S5, natomiast
budowa wiaduktu kolejowego nad drogą nastąpi po zakończeniu budowy tego
fragmentu drogi, na wniosek zarządcy linii kolejowej, który musi uznać celowość
jego budowy, biorąc pod uwagę rentowność linii kolejowej do Góry. Obecnie linia
ta (miesiąc maj 2011r) jest w gestii PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., które są
zainteresowane przekazaniem linii samorządowi. Na tym właśnie spotkaniu
przedstawiciele PKP Polskie Linie Kolejowe S.A
potwierdzili, że nie są zainteresowani dalszą eksploatacją tej linii
przy tak niskim jej obciążeniu jak do tej pory. Wynika to min. z tego że stan
techniczny tej linii stale się degraduje i zakłada, że bez jej modernizacji, po
5 latach linia ta od strony technicznej jest do zamknięcia. Jednoznacznie
stwierdzono, że przejęcie „linii kolejowej” wiąże się z koniecznością jej dość
szybkiej modernizacji.
Niebawem
dochodzi do ponownego spotkania w Ministerstwie Infrastruktury. Rozmowy dotyczą
rozwiązania sprawy w kontekście trwającej procedury likwidacyjnej „linii
kolejowej” jak również przyszłych kosztów jej modernizacji i utrzymania,
których nie są w stanie udźwignąć samorządy gminne czy też powiatowe. Dopiero
po spełnieniu tych warunków GDDKiA może zacząć planować budowę wiaduktu
kolejowego. Wówczas stanowisko Ministerstwa Infrastruktury było takie, że to
właśnie Polskie Linie Kolejowe powinny nadal użytkować ten odcinek torów. Po
tym spotkaniu Gmina Góra otrzymuje w miesiącu lipcu 2011r pisemną informację z
Ministerstwa Infrastruktury o piśmie skierowanym bezpośrednio do Prezesa
Zarządu PKP PLK S.A. Ministerstwo w tym piśmie przedstawia po raz kolejny
ważność sprawy i argumenty za utrzymaniem „linii kolejowej” wraz z budową
wiaduktu kolejowego.
Gmina
Góra realizując swoje założenia co do przejęcia „linii kolejowej”, w nawiązaniu
do pisma od PKP Polskie Linie Kolejowe S.A o którym mowa powyżej, we wrześniu
2011 roku zawiera z tym organem porozumienie w zakresie uzgodnienia zasad
pokrycia przez Gminę Góra kosztów niepokrytych przychodami z udostępnienia
przewoźnikom kolejowym linii kolejowej nr 372 Bojanowo – Góra Śląska.
Następstwem tegoż porozumienia jest wystąpienie Burmistrza Góry do Pana
Andrzeja Massela Podsekretarza Stanu w
Ministerstwie Infrastruktury o spełnieniu przez Gminę Góra warunku zapisanego w
ustawie o transporcie kolejowym z dnia 28.03.2003r art. 9 pkt.3 (Dz. U. 2007 nr
16 poz.94) dotyczącego zapewnienia środków finansowych na pokrycie kosztów
niepokrytych przychodami z udostępnienia przewoźnikom kolejowym linii kolejowej
lub odcinka linii kolejowej. W tym samym czasie Gmina Góra wnosi do GDDKiA o
wybudowanie dwupoziomowego skrzyżowania w odniesieniu do zawartego porozumienia
z PKP Polskie Linie Kolejowe z września 2011r oraz porozumienia z lipca 2010r.
W
styczniu 2012r aby mieć pełną wiedzę co do planowanych prac związanych z budową
wiaduktu kolejowego, Gmina Góra prosi GDDKiA o przedstawienie harmonogramu
prac.
W odpowiedzi
na to pismo tutejszy Urząd, otrzymuje informacje która mówi, że obecnie nie
można przedstawić harmonogramu gdyż, min. warunek co do zgłoszenia potrzeby
wybudowania wiaduktu winien być skierowany od zarządcy „linii kolejowej” a
obecnie Gmina Góra jej nie przejęła jeszcze od PKP PLK S.A. Wobec tej sytuacje
w marcu 2012r Burmistrz Góry kieruje pismo do PKP PLK S.A o zgłoszenie do
GDDKiA potrzeby wybudowania dwupoziomowego skrzyżowania drogi S5 z „linią
kolejową”.
Korespondencja
kierowana przez Gminę Góra do GDDKiA, PKP PLK S.A przekazywana była również do
informacji Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Wodnej. Na
podstawie tych informacji oraz spotkań które miały miejsce bezpośrednio w
Ministerstwie, wiceminister Pan Andrzej Massel, kieruje na ręce Marszałka
Województwa Dolnośląskiego Pana Rafała Jurkowlańca pismo o udzielenie
informacji czy jest możliwe uzyskania w tej lub następnej perspektywie
finansowej, dofinansowania ze środków funduszy europejskich na modernizację
„linii kolejowej” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa
Dolnośląskiego. Pismo to podyktowane było faktem, że utrzymanie „linii
kolejowej” jest uzależnione od spełnienia kilku warunków, w tym głównych tzn.
pokrywania kosztów eksploatacyjnych przez właściciela linii oraz jej koniecznej
modernizacji po roku 2015 w celu dostawania parametrów technicznych linii do
pełnego jej wykorzystania względem wzmożonego taboru kolejowego. Marszałek
Województwa Dolnośląskiego po otrzymaniu informacji technicznych o stanie
„linii kolejowej” odpowiada, że na dzień 9 lipca 2012r alokacja środków
finansowych przeznaczona na realizację tego typu inwestycji została już
wyczerpana. Ponadto, z racji przebiegu „linii kolejowej” przez dwa Województwa,
właściwym kierunkiem finansowania będzie najprawdopodobniej budżet krajowy.
Jak
pokazuje powyższy opis, zaangażowanie Gminy Góra w sprawy dotyczące utrzymania
„linii kolejowej” było znaczące a biorąc pod uwagę inne jednostki samorządu
terytorialnego w tej sprawie, można powiedzieć że największe. Zostały
dopełnione możliwości w celu „ratowania” sytuacji począwszy od rozmów, poprzez
spotkania, wizyty w Ministerstwie, kończąc na wiążących strony dokumentach, w
tym porozumieniach. Odpowiadając na pytania w zakresie działań jakie zostały
podjęte po 27 lipca 2011r, powyższa analiza przedstawia odpowiedź w tej
sprawie.
W zakresie
pytania nr 2, co do możliwości budowy wiaduktu kolejowego należy stwierdzić, że
obecnie proces ten został zawieszony. Sytuacja ta wynika z faktu, iż na organ
który miałby władać „linią kolejową” po jej przejęciu od PKP PLK S.A, nałożony
zostałby obowiązek utrzymania nowo wybudowanego wiaduktu kolejowego. Do tego
doszłaby jeszcze konieczność modernizacji linii kolejowej po 2015r. Te
argumenty spowodowały, że samorząd Gminy Góra z racji dużych kosztów o których
mowa powyżej, nie jest w stanie udźwignąć tego ciężaru finansowego, z racji też
wcześniejszych zobowiązań wynikających z planowanych wydatków majątkowych
zgodnych w wykazem zadań inwestycyjnych oraz Wieloletniej Prognozy Finansowej
Gminy Góra.
Dodając do
tej odpowiedzi sprawę z pytania nr 3, co do wznowienia rozmów z GDDKiA w czasie
wstrzymania prac na drodze S5 w związku z bankructwem firmy ALPINE, można
powiedzieć że temat ten został pomiędzy zainteresowanymi stronami
rozstrzygnięty wcześniej a wskazany moment do rozmów należało uznać jako mało
korzystny w związku z zaistniałą sytuacją na placu budowy.
Co do pytania
nr 4, w którym jest mowa o traktowaniu tej „linii kolejowej” jako zabytku czy
też planów ochrony, informuję że od momentu zlikwidowania „linii kolejowej”
trwa procedura co do przejęcia przez samorząd górowski majątku PKP PLK S.A w
celu jego wykorzystania min. do celów
turystycznych. Procedura, która rozpoczęła się jeszcze w roku 2011, jest
obecnie na etapie uregulowania przez właściciela tj. PKP PLK S.A stanu prawnego
działek (uwłaszczenie) , które jest zdecydowana nieodpłatnie przejąć Gmina
Góra. Mowa jest tutaj nie tylko o „linii kolejowej” na terenie Gminy Góra ale
również o dworcu kolejowym w Górze i byłych torowiskach w Sławęcicach i
Brzeżanach, które można wykorzystać do budowy ścieżek rowerowych. W tym celu
zmieniono wcześniej Plan Zagospodarowania Przestrzennego Gminy Góra. Wg.
informacji uzyskanych od PKP PLK S.A.
tereny o których mowa zostały ujęte w planie uwłaszczeń na rok 2014.
Planowane
jest także, wykorzystanie obiektów kolejowych dla przyszłych uczniów, którzy
najprawdopodobniej będą mogli uczyć się w Technikum Kolejowym które ma być
utworzone w Zespole Szkół im. gen. Sylwestra Kalińskiego w Górze.
W zakresie
ochrony przed kradzieżą torów kolejowych nieczynnej „linii kolejowej”, sytuacja
ta jest monitorowana przez PKP PLK S.A oraz tutejszą Policji.
Z poważaniem:
Irena Krzyszkiewicz
Burmistrz Góry
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz