Z całego kraju docierają informacje o fatalnej kondycji
finansowej wielu samorządów. Z danych przedstawianych radnym miejskim gminy
Góra wynika niezbicie, że stan finansów naszej gminy jest na szczęście
stabilny. I chyba między bajki należy włożyć opowieści na temat wprowadzenia
nowych podatków, by zasilić kasę miejską.
Podczas ostanie sesji Rady Miejskiej (3 lipca) podjęto
uchwałę dotyczącą zaciągnięcia nowego kredytu długoterminowego w wysokości 6,5
mln zł. Kredyt spłacony zostanie przez gminę z dochodów własnych uzyskanych w
latach 2013 – 2020. Spłata kredytu nastąpi w roku 2013 – 300.000 zł, okres 2014
do 2015 nie będzie obciążał budżetu gminy spłatami tego kredytu. W roku 2016
gmina spłaci 1.000.000 zł, w latach 2017 -2018, co roku, po 1.5.00.000 mln zł,
by w roku 2019 spłacić 1.000.000 zł., a spłatę zakończyć w roku 2020 kwotą
1.200.000 zł.
Zaciągniecie kredytu ma służyć „sfinansowaniu planowanego
deficytu budżetu oraz spłacie wcześniej zaciągniętych kredytów i pożyczek.” Planowany
deficyt budżetu a bieżący rok, przyjęty podczas sesji ma wynieść 2.450.000 zł.
Spłaty istniejącego zadłużenia gminy w tym roku mają pochłonąć ponad 6.5000.00
zł. W Wieloletniej Prognozie Finansowej na lata 2012 – 2020 zapisano, iż:
„Budżet gminy Góra zakłada w roku 2012 deficyt w kwocie 2.450.846,96 zł. ale
jest duże prawdopodobieństwo, że ulegnie zdecydowanemu zmniejszeniu.” Liczy się
na to, że w trakcie postępowań przetargowych ceny za wykonanie inwestycji
ulegną zmianie in minus. W dokumencie tym również zadeklarowano, iż: „budżet
gminy udźwignie spłatę zadłużenia i w konsekwencji zmniejszy je do zera w 2020
r.” Nie mniej autorzy „Objaśnień do WPF zastrzegają się, że realność tego
założenia jest uwarunkowana polityką państwa, wzrostem gospodarczym, wielkością
subwencji, wielkością odpisów z CIT i PIT przysługujących gminie.
Dochody gminy na rok bieżący wynieść mają ponad 55 mln zł. Założono,
że w latach 2013 do 2020 dochody gminy Góra będą rosły w rocznym tempie
wahającym się w przedziale od 5,9% do 4%. Na rok 2013 dochody gminy Góra
wrosnąć mają o 5,4%. W roku 2011 dochody gminy zwiększyły się w stosunku do
roku 2010 o 5,7%, i to pomimo, jak czytamy: „braku wzrostu stawek podatkowych.”
W „Objaśnieniu do WPI” znajduje się również prognoza
wydatków bieżących naszej gminy. W tym roku wydatki bieżące gminy wyniosą ponad
54 mln zł. Po stronie wydatków dominują dwie pozycje: wynagrodzenia i pochodne
od nich oraz inne wydatki rzeczowe. Autorzy dokumentu przypominają, że w roku
2012 gmina podołała dwóm wyzwaniom. Pierwszym był wzrost wynagrodzeń dla
pracowników samorządowych o 3% a w drugim wzrost płac dla nauczycieli o 3,8%. Pomimo
tego: „władze gminy doprowadziły nadwyżki dochodów bieżących nad wydatkami
bieżącymi. Kwota tej nadwyżki wyniosła ponad 856 tys. zł.
W dokumencie czytamy: „Taki stan rzeczy jest nie tylko
dobrym przyczynkiem do tworzenia budżetu na rok 2013, w którym to zakłada się
jeszcze większą nadwyżkę dochodów bieżących nad wydatkami bieżącymi.” Taka
korzystna z finansowego punktu widzenia sytuacja pozwala również na spełnienie
w przyszłości znowelizowanych zapisów ustawy o finansach publicznych, które
wyznaczają wszystkim gminom limit zadłużenia już od roku 2014. Z tego powodu
pożądana jest jak największa różnica na plus w nadwyżce budżetowej.
Autorzy „Objaśnień do WPI” dość ostrożnie podchodzą do
kwestii pozyskiwania dla budżetu pieniędzy ze sprzedaży majątku gminy. Na ten
temat czytamy: „W dobie kryzysu gospodarczego, tak wysokiego bezrobocia, i jak
się okazuje wciąż ubożejącego społeczeństwa, ten właśnie czynnik jest największą
niewiadomą a jego różnica pomiędzy wartością planowaną a wykonaną, znacznie
może wpłynąć na trudności w spełnieniu relacji z zapisanej a art. 243 o
finansach publicznych.” Mowa tu osiągnięciu dozwolonego ustawą progu zadłużenia
gminy.
Również przypadku wydatków bieżących wykonano prognozę
dynamiki wzrostu tej pozycji. Wykonany szacunek określa wzrost wydatków
bieżących na lata 2013 – 2020 na średnio 2,4% rocznie. W latach 2013 – 2014 ma
on wynosić 1,7% rocznie, by w latach następnych znacznie wzrosnąć aż do poziomu
3% w okresie 2017 – 2020. Widać więc wyraźnie, iż tempo wzrostu wydatków
bieżących będzie niższe niż planowanych dochodów. Autorzy dokumentu usprawiedliwiają
ten fakt koniecznością „zaciskania pasa.”
Bardzo dużą pozycję w budżecie zajmują wydatki majątkowe,
czyli inwestycje. W tym roku gmina zaplanowała przeprowadzenie inwestycji na
łączną kwotę 15,8 mln zł. W tej puli środków znajduje się ponad 2,8 mln zł,
które są do pozyskania ze źródeł zewnętrznych. Znakomita większość planowanych
i realizowanych przez gminę 75 inwestycji, będzie zakończona w tym roku. Warto dodać,
że kosztorysowa wartość tych 75 inwestycji wynosiła ponad 21 mln zł. Ale,
kosztorys kosztorysem a przetarg swoje.
Władze gminy zakładają, że w latach 2012 – 2020 inwestycje
będą współfinansowane przez fundusze unijne, tak jak to się odbywało do teraz.
Zastrzega się jednak w dokumencie, iż stopień dofinansowania stanowi „wielkości
zakładane”, gdyż nie znane są na razie zasady i założenia nowych programów
unijnych.
Jako kolejną grupę dochodów majątkowych przyjęto sprzedaż
mienia gminy. W tym przypadku założono, że gmina będzie miała dochody z tytułu
sprzedaży gruntów pod inwestycje w istniejącej od 2009 r., Wałbrzyskiej
Specjalnej Strefie Ekonomicznej – Podstrefa Góra. Czytamy: „Władze gminy
pokładają duże nadzieje w powstanie wielu różnych zakładów pracy, czego dowodem
są inwestycje zmierzające do wybudowania pełnej infrastruktury drogowej,
wodociągowej i kanalizacyjnej na tym terenie.”
Pomimo obostrzeń związanych z nowelizacją ustawy o finansach
publicznych gmina będzie realizowała szeroko zakrojony program inwestycyjny. Można
polemizować i ścierać się na temat zasadności niektórych inwestycji, kosztów,
wykonania, ale nie można programu inwestycyjnego potępiać w czambuł. Miasto i
gmina się zmieniły, i to na lepsze jeżeli chodzi o stronę wizerunkowa i
estetyczną. Kto temu zaprzeczy głąb i baran jest!
„Objaśnienia do WPI” tak charakteryzują zamierzenia władz
gminy: „Tylko szeroko pojęty rozwój infrastruktury drogowej, szkolnictwa,
zaplecza technicznego, sportowego, itd., daje nadzieję na lepszą przyszłość. W
tym samym celu nie zakładano już w roku 2012 nadwyżki budżetowej, tylko
deficyt, zakładając przy tym wydatki inwestycyjne. Nie da się bowiem z roku na
rok zahamować rozwoju, tak przecież pożądanego.”
Zadłużenie gminy Góra w roku 2012 w stosunku do planowanych
dochodów ma wynieść 35,87%%. Próg ustawowy to 60%. Rok wcześniej stosunek
zadłużenia do dochodów wynosił 40,1%. To był najwyższy poziom zadłużenia naszej
gminy w latach 2009 – 2020. Kwota długu gminy wynosi w roku 2012 niecałe 25 mln
zł. W roku 2013 poziom zadłużenia będzie jeszcze wysoki (39,31%), ale rok
później wyniesie 33,55%. Spłatę zadłużenia gmina planuje w roku 2020.
Widać więc, że nie ma powodu do paniki, bo finanse gminy są stabilne a ponadto jest spora zakładka.To powinno cieszyć każdego, bo nie grozi mieszkańcom gminy jakiś nadmierny fiskalizm rządzących, by w panice łatać dziury budżetowe. Spać więc można spokojnie i życzyć sobie, by nie wydarzyło się nic, co ten spokój zburzy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz