Dolnośląska
Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu – o czym informowałem – ogłosiła przetarg na
budowę obwodnicy naszego miasta. Zainteresowani wykonaniem tej inwestycji mogą
składać swoje oferty do 10 sierpnia 2015 r. Przypomnę, że DSDiK we Wrocławiu w
warunkach przetargu zaznaczył, iż obwodnica naszego miasta ma zostać wybudowana
w ciągu 3 lat od podpisania umowy z wyłonionym w przetargu wykonawcą.
Poniżej
kulisy wyboru wariantu nr 6 obwodnicy, który ma być zrealizowany w ciągu 3 lat.
7.12.
2012 r., w siedzibie Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei we Wrocławiu odbyło się posiedzenie
Rady Technicznej w żywotnie interesującej nas sprawie: „Budowy obwodnicy
miejscowości Góra w ciągu drogi wojewódzkiej nr 323”.
W
Radzie Technicznej uczestniczyli z ramienia UMiG w Górze: burmistrz Irena
Krzyszkiewicz, Piotr Głowacki. Starostwo reprezentował Grzegorz Bieleń, ówczesny
dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg. Oprócz nich w naradzie uczestniczyli przedstawiciele
Zakładu Usługowo – Projektowego „WIR” z Lubina, Wojewódzkiego Biura Urbanistycznego
we Wrocławiu oraz gospodarze spotkania, czyli Dolnośląska Służba Dróg i Kolei
we Wrocławiu.
W
trakcie posiedzenia Rady Technicznej przedstawiono kilka wariantów przebiegu obwodnicy
naszego miasta. Padły pytania dotyczące akceptowalności wariantu nr 6 (tzw. „wariant
różowy”) przez mieszkańców naszej gminy. To zagadnienie interesowało przedstawiciela
Wojewódzkiego Biura Urbanistycznego we Wrocławiu. Odpowiedź burmistrz Ireny
Krzyszkiewicz była następująca:
„Pani
burmistrz odpowiedziała, że mieszkańcy popierają wariant 5. Podobnie jak przedstawiciele
UMiG, którzy jednak zdają sobie sprawę z nierealności tego wariantu ze względu
na duże koszty usunięcia kolizji z sieciami gazowymi.”
Następne
pytanie zadał burmistrz Irenie Krzyszkiewicz dyrektor DSDiK we Wrocławiu:
„Który
wariant jest akceptowalny?”
Odpowiedź
burmistrz Ireny Krzyszkiewicz:
„Burmistrz
Góry przyznała, że jeśli korekta ronda na drodze 323 będzie możliwa to przedstawiciele
UMiG akceptują nowy wariant nr 6 (różowy) ze względu na brak kolizji z terenami
przeznaczonymi pod zabudowę mieszkaniową . Natomiast, gdyby taka zmiana nie
była możliwa, to UMiG zaakceptuje wariant nr 4b (zielony).”
Posiedzenie
Rady Technicznej zakończyła się stwierdzeniem dyrektora DSDiK, że:
„(…) jeżeli
korekta wariantu nr 6 (różowego) będzie niemożliwa, to do realizacji zostanie
ostatecznie przyjęty wariant 4B (zielony).”
W
związku z tym przypomniałem sobie informację zamieszczona na internetowej
stronie naszej gminy.
Zestawienie
faktów daje do myślenia. Wynika z nich niezbicie, że burmistrz Irena
Krzyszkiewicz – jako uczestniczka posiedzenia Rady Technicznej w dniu 7 grudnia
2012 r. wiedziała doskonale o przebiegu obwodnicy. Faktem bezsprzecznym jest,
że nie broniła podczas posiedzenia Rady Technicznej wariantu 5 przebiegu
obwodnicy. Komunikat umieszczony na internetowej stronie gminy nie zawiera w
sobie całej prawdy.
W
efekcie posiedzenia Rady Technicznej powstał wniosek DSDiK, który skierowany
został do Zarządu Województwa o korektę „przebiegu zaakceptowanego wariantu nr
4”, który po dokonaniu tejże korekty nazwano wariantem „różowym”. 21 maja 2013
r. Zarząd Województwa Dolnośląskiego zaakceptował wniosek DSDiK. DSDiK
wystosował 16.06.2013 r. pismo zawierające tę informację do Zakładu Usług
Projektowych „WIR” w Lubinie wskazując, że: „(…) do dalszych prac projektowych wariant
nr 6 należy przyjąć jako preferowany.”
Oto
opis tego wariantu, który zawarty jest w części opisowej dokumentacji
technicznej obwodnicy Góry.
„Po
przeprowadzeniu analizy porównawczej między zaprojektowanymi wariantami
obejścia Góry, po konsultacjach z władzami lokalnymi, mieszkańcami oraz
inwestorem zdecydowano się na wybór wariantu nr 6. Zaletami tego rozwiązania
jest przede wszystkim to, że:
-
skraca on długość trasy drogi wojewódzkiej 323 najbardziej ze wszystkich przedstawionych
wariantów (aktualna trasa 4500 m, wariant 6 – 3440 m, do wariantów 2 i 3 należy
dodać długość istniejącej drogi wojewódzkiej biegnącej przez Starą Górę tj.
1290 m, ponieważ warianty te przewidują początek obwodnicy za miejscowością
Stara Góra, w przeciwieństwie do pozostałych wariantów, w których początek
obwodnicy zlokalizowany jest przed Starą Górą).Długość trasy ma największy
wpływ na takie elementy oceny efektywności ekonomicznej jak koszty czasu w
przewozach towarowych, koszt czasu w przewozach pasażerskich, koszty
eksploatacji pojazdów oraz koszty emisji toksycznych składników spalin, zatem z
tego punktu widzenia wariant nr 6 jest najkorzystniejszy.
-
trasa krzyżuje się z istniejącymi gazociągami wysokociśnieniowymi z zachowaniem
wymaganego kąta skrzyżowania – nie ma więc konieczności bardzo kosztownej
przebudowy tej sieci, przewiduje się jedynie montaż rur osłonowych.
Projektowana trasa nie przecina gazociągów wysokiego ciśnienia DN 500 Krobia –
Żuchlów, DN 400 relacji Krobia – Głogów, ponieważ przebiega równolegle do nich.
-
obwodnica nie ingeruje w obszary o walorach przyrodniczych (Obszary Natura
2000, inne obszary chronione).
- trasa obwodnicy w Starej Górze
przecina tereny zabudowy mieszkaniowej mieszkaniowej i zagrodowej w miejscu
możliwie najmniej zabudowanym i na odcinku możliwie najkrótszym. Dzięki temu
cały tranzytowy ruch pojazdów ciężkich zostanie przeniesiony z ciasnej, gęsto
zabudowanej ulicy Starogórskiej, tj. aktualnej trasy drogi wojewódzkiej na
przystosowaną do tego natężenia ruchu obwodnicę w celu zapewnienia większego
bezpieczeństwa użytkowników i zwiększenia przepustowości. Na pozostałym odcinku
przebiega przez tereny gruntów rolnych (pola, łąki) oraz częściowo przez tereny
ogródków działkowych.
Źródło: Opracowanie Zakładu Usługowo –
Projektowego „WIR” Lubin.
Opis przebiegu wariantu nr 5, którego
twórcą jest Zbigniew Józefiak. Warto przypomnieć, że ten wariant w krótkim
czasie spotkał się z uznaniem nieomal tysiąca osób, które w przeprowadzonej z
inicjatywy „Unii Górowian” sondzie dali temu wyraz składając pod tą propozycją
swój podpis zawierający akceptację dla tego rozwiązania.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz