Wszyscy użytkownicy samochodów oraz piesi zauważyli z
całą pewnością problemy z przejazdem w pewnych godzinach, które dają się nam we
znaki, przy pokonywaniu skrzyżowania dróg wojewódzkich 323 i 324. Idzie tu o
zbieg ulic: Podwale, Al. Jagiellonów oraz Dworcowa.
Problem ten wielokrotnie podnoszony był przez
mieszkańców, którzy utyskiwali nad nadmiernym, a przez to dokuczliwym, natężeniu
ruchu na tej krzyżówce.
Władze gminy zwracały na ten problem uwagę marszałkowi
województwa. Jak Państwo zapewne pamiętacie, ponad 2 lata temu zarządzająca
drogami wojewódzkim Dolnośląska Służba Dróg i Kolei, przeprowadziła w tym
rejonie remont nawierzchni i chodników. Co prawda poprawiło to warunki
techniczne dróg i chodników w okolicach tego newralgicznego skrzyżowania, ale
nie usunęło bolączki, jaką było wysokie natężenie ruchu.
W 10 maja 2017 r. burmistrz Irena Krzyszkiewicz
napisała do marszałka województwa pismo w tej sprawie. Dotyczyło ono „budowy
sygnalizacji świetlnej” na tym skrzyżowaniu. 30 czerwca 2017 r. z Urzędu
Marszałkowskiego nadeszła odpowiedź. W piśmie tym informowano szefową gminy o
krokach podjętych w tej sprawie.
Czytamy tam: „(…) przedstawiciele DSDiK we Wrocławiu
przy udziale przedstawiciela Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego
przeprowadzili dwie wizje w terenie. Ich celem była ocena warunków geometryczno
– ruchowych na ww. skrzyżowaniu oraz pomiary natężenia ruchu.”
Następnie następuje sprawozdanie z oceny wspomnianych
warunków: „(…) nie stwierdzono jednoznacznie potrzeby budowy sygnalizacji
świetlnej” gdyż: „(…) w obrębie skrzyżowania znajduje się kilka zjazdów” a: „wyposażenie
tych zjazdów w sygnalizatory i ich obsługa w ramach pracy sygnalizacji
świetlnej byłaby nieefektywna i zwiększałaby koszty jej budowy.” Stwierdzono,
że: „Dlatego konieczne jest wykonanie jest dokumentacji, która jednoznacznie
określi sposób skomunikowania na tym skrzyżowaniu (niekoniecznie przy zastosowaniu
sygnalizacji świetlnej).”
Dalej pismo ma już charakter wspominkowy. Otóż
wypomina się nam budowę obwodnicy Góry za kwotę „blisko 37 mln zł. Później
następują dobre rady dla szefowej gminy. Proponuje się: „(…) zgłoszenie
wykonania dokumentacji oraz wdrożenia przedstawionych w niej rozwiązań na rok
2018 do <Programu infrastruktury drogowej> lub rozważenie możliwości tej
dokumentacji w 100% przez Gminę z powierzeniem DSDiK jej wykonania. Podkreślono
również, że: „Budowa przedmiotowej sygnalizacji jest możliwa jedynie przy partycypacji
Gminy w kosztach oraz deklaracji ponoszenia przez Gminę kosztów utrzymania
przedmiotowej sygnalizacji.”
Do pisma dołączona została ocena zasadności budowy
sygnalizacji świetlnej. 16 marca 2017 r. przeprowadzono badania dotyczące
natężenia ruchu na tym skrzyżowaniu. Konkluzja została sformułowana w iście sofistyczny
sposób: „czynniki nie wskazują jednoznacznie ani na konieczność, ani braku
potrzeby zainstalowania sygnalizacji świetlnej.”
Podano też koszt sygnalizacji: k. 405 tyś zł brutto
(329 tys. netto) oraz szacowane koszty jej utrzymania: 600 zł miesięcznie
brutto (7200 zł rocznie). W ocenie DSDiK: „warunki ruchu dla użytkowników drogi
na skrzyżowaniu są na dopuszczalnym poziomie pomimo chwilowych na wlocie
podporządkowanym (zaobserwowanych tylko w godzinach szczytu). Sygnalizacja
świetlna poprawi warunki włączenia się do drogi z pierwszeństwem (DW 324) z DW
323 jednakże, co oczywiste, stanie się to kosztem spadku płynności ruchu na
drodze głównej.” Na pocieszenie stwierdzono, że wybudowanie obwodnicy Góry, co
ma nastąpić – podobnie w 2019 r – „natężenie ruchu na newralgicznym wlocie DW
323 (jak i na całym skrzyżowaniu) powinno znacząco spaść i w tej sytuacji
sygnalizacja świetlna mogłaby okazać się zbyt kosztownym i zbędnym elementem (…).
W efekcie starań ze strony władz gminy DSDiK ogłasza
przetarg na wykonanie dokumentacji dla zadania: „Przebudowa skrzyżowania dróg
wojewódzkich 323 i 324 w m. Góra.” 28 listopada następuję wyłonienie wykonawcy
tego zadania. Wpływa 6 ofert. Zainteresowani wykonaniem projektu deklarują
różne kwoty za jej wykonanie: od 174 tys. zł do 342 tys. zł. DSDiK deklarował
na wykonanie tego zadania kwotę 50 tys. zł. 20 grudnia wyłoniony zostaje
wykonawca. Zostaje nim firma „Biuro Projektów A-PROPOL" sp. z o.o. sp. k. z
Gliwic.
Wg wymagań DSDiK drogi na Al. Jagiellonów i Podwalu mają
mieć klasę G1/3 a na ul. Dworcowej Z1/2/.. Dwie pierwsze drogi mają kategorię
dróg głównych a Dworcowa drogi zbiorczej. DSDiK wymaga również, by zaprojektowane
drogi miały pasy jezdne o szerokości 3,5 m. Nośność – 115kN/oś. Chodniki o min.
szerokości 2 m. Długość odcinka przeznaczonego do przebudowy wynosi ok. 300 m.
Ponadto, co istotne, projektant jest zobligowany: „przedstawić
min. 3 warianty przebudowy skrzyżowania.” Tak więc projektant nie tylko ma się
skupić na ewentualny rondzie czy sygnalizacji świetlnej, ale ma obowiązek przedłożyć
również inny wariant rozwiązania problemu.
Trudno podać jakiś dokładny termin wykonania
dokumentacji, gdyż uwarunkowane jest to wieloma czynnikami., W dokumentacji
przetargowej nie ma podanej konkretnej daty, ale wszystko wskazuje, że może to
potrwać ok. 10 miesięcy. Dla pocieszenia powiem, że dzisiaj po południu na tym skrzyżowaniu
spotkałem geodetów, którzy dokonywali pomiarów. Po nawiązaniu kontaktu okazało
się, iż są oni z Trzebnicy a pomiary wykonują pod kątem przebudowy skrzyżowania.
Fajnie, że coś się dzieje w tej sprawie.
Radni podczas sesji 17 stycznia przyjęli poprawkę do
budżetu i przeznaczyli kwotę 87.391,50 zł (50%) za wykonanie dokumentacji na
przebudowę skrzyżowania. Taki jest nasz
wkład w to dzieło.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz