W marcu 2013 r. Powiatowy Rzecznik Konsumentów przedstawił
staroście (niestety!) Piotrowi Wołowiczowi sprawozdanie ze swojej działalności
w roku 2012. Sprawozdanie owo radni powiatowi otrzymali do przeczytania 3
miesiące później, podczas czerwcowej sesji Rady Powiatu.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów, którym jest Aldona
Strzelczak ma siedzibę w budynku starostwa, przy ul. Mickiewicza 1 (II piętro).
Zatrudniona jest na ½ etatu i sama prowadzi wszystkie zgłaszane jej przez
konsumentów sprawy. Rzecznik przyjmuje w następujących dniach:
- poniedziałki (8.00 – 16.00),
- środy (8.00 – 15.00),
- czwartki (8.00 – 13.00).
W roku 2012 Powiatowy Rzecznik Konsumentów przyjął 456
mieszkańców powiatu górowskiego, którzy skorzystali z bezpłatnego poradnictwa
oraz informacji prawnej.
Najczęściej konsumenci prosili o poradę prawną zakresu różnego
rodzaju usług, do których świadczenia mieli obiekcje. Z zakresu usług komunikacyjnego
(telefony i TV), odnotowano udzielenie 46 porad prawnych. Z zakresu usług ubezpieczeniowych
RPK udzielił 46 porad prawnych, 36 porad prawnych dotyczyło usług finansowych,
32 – windykacyjnych a 31 remontowo – budowlanych.
Konsumenci szukali również porad prawnych dotyczących
zakupionych towarów. Najwięcej skarg było na zakup obuwia i odzieży – 91
(sprzedawcy nie chcieli uwzględnić reklamacji) oraz na zakupione komputery i
akcesoria komputerowe (33 porady prawne). Kolejna grupa to porady prawne w
sprawie wad sprzętu RTG, RTV i sprzęt telekomunikacyjny (30 porad prawnych).
Powiatowy Rzecznik konsumentów w 2012 r. w 119 przypadkach wystąpił
pisemnie do pracodawców w sprawie ochrony praw i interesów konsumentów. Do
końca 2012 r. zakończono postępowanie w 90 sprawach. W tej liczbie mieści się
32 sprawy rozpoczęte w 2011 r. oraz 58 spraw z 2012 r. W toku rozpatrywania
pozostaje 31 spraw z 2012 r.
Ciekawa jest statystyka dotycząca skuteczności wystąpień do
przedsiębiorców sprawie łamania przez nich praw konsumenckich. Najwięcej takich
wystąpień PRK wystosował w sprawie usług ubezpieczeniowych – 18. Pozytywnie dla
konsumentów zakończyło się 7 z nich, 5 negatywnie a 6 pozostaje nadal w toku.
Na 11 spraw z zakresu usług budowlano – remontowych 5 zakończyło się pozytywnie
dla konsumentów, 1 negatywnie a 5 spraw trwa nadal. W zakresie windykacji na 17
spraw 8 zakończyło się korzystnie dla konsumentów, 3 negatywnie i 6 wciąż trwa.
W 2012 r. Powiatowy Rzecznik Konsumentów korzystając z
przysługującemu mu prawa wytoczył na rzecz skarżących się konsumentów 12
powództw sądowych. Należy podkreślić, iż w 10 przypadkach to PRK przygotował
konsumentom pozy w zakresie niezgodności towaru z umową lub gwarancją towaru.
Z inicjatywy rzecznika toczyło się również 17 postępowań
procesowych. Z tej liczby finał znalazło już 7 spraw a w toku rozpatrywania
pozostaje 10 spraw. Powództwa dotyczyły reklamacji w kwestii niezgodności
nabytego przez konsumenta towaru z zawarta umowa lub gwarancją. Na 7 zakończonych
spraw 4 zakończyły się pozytywnie dla konsumentów, 1 negatywnie a 2 pozostają w
toku.
Łącznie w postępowaniu sądowym znalazło się 17 spraw, z
których po myśli konsumenta zakończyło się 12, 1 negatywnie a 4 są nadal
rozpatrywane.
Oprócz tego PRK udzielił w 2012 r. wielu bezpłatnych porad
dla konsumentów. I tak np. 22 porady udzielone przez PRK – Aldonę Strzelczak
dotyczyły „niedozwolonych postanowień umownych”, 12 porad dotyczyło
„nieuczciwych praktyk rynkowych”, 46 stanowiły wystąpienia w sprawach o
wykroczenia na szkodę konsumentów a w jednym przypadku sąd zwrócił się do PRK w
sprawie „wyrażenia istotnego poglądu dla sprawy”.
PRK w trakcie roku 2012 stwierdził: „jeszcze większy wzrost
postępowań windykacyjnych wobec konsumentów, co w efekcie generuje wzrost
zadłużenia. Zjawisko takie ma miejsce wśród operatorów telefonii stacjonarnej
oraz wśród firm ubezpieczeniowych”.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz