PLANOWANIE WYDATKÓW
MAJĄTKOWYCH
ORAZ DOCHODÓW MAJĄTKOWYCH
Wydatki majątkowe, ich
wielkość w poszczególnych latach, kreują wielkość dochodów majątkowych z
wyłączeniem oczywiście dochodów ze sprzedaży majątku. Przyjęto założenie, że im
większe wydatki majątkowe tym stosunkowo większe dochody majątkowe.
Wielkość wydatków
majątkowych w poszczególnych latach stanowi wypadkową wielkości deficytu (bądź
nadwyżki danego roku) i wielkości spłat wcześniej zaciągniętych kredytów i
pożyczek.
Jak widać z WPF w
ostatnich latach, pomimo zaplanowanych kwot na przedsięwzięcia pozostaje spora
kwota środków wolnych do dyspozycji na inwestycje. Bardzo trudno jest
zaplanować zadania inwestycyjne o mniejszej wadze i znaczeniu na 6 lat do
przodu. Zaplanowano główne, wiodące przedsięwzięcia do wykonania na najbliższe
lata.
W przypadku gminy Góra plan
inwestycyjny jest ambitny. Potwierdza ten fakt wykonanie wydatków inwestycyjnych
w latach 2008 - 2011. Lata te charakteryzują się tym, iż wydatkom majątkowym
towarzyszyło spore dofinansowanie z zewnątrz. Należy przyjąć, że również na
sfinansowanie nowych zadań inwestycyjnych nasza gmina otrzyma dofinansowanie z
zewnątrz, głównie z Regionalnego Programu Operacyjnego i Programu Rozwoju
Obszarów Wiejskich.
Prawdą jest, że obecny okres
programowania kończy się, ale już wiadomo, że zostanie wprowadzony nowy na
okres 2013 -2020. W związku z tym władze gminy liczą - niebezpodstawnie - na np.
dofinansowanie z funduszy unijnych do zadania pn:
- „Kompleksowe
uzbrojenie terenów inwestycyjnych przy ul. Witosa w miejscowości Góra - etap II”,
- „Budowa kanalizacji
sanitarnej i oczyszczalni ścieków aglomeracja Czernina Dolna”
- „Sanitacja gminy
Góra w części nieobjętej aglomeracjami”,
Dofinansowanie tych przykładowych
inwestycji szacowane jest przez władze gminy na poziomie 60%. Podobna sytuacja
jest w przypadku zadań pn:.
- „Budowa basenu
krytego w m. Góra” (dofinansowanie 30% z Totalizatora Sportowego),
- „Przebudowa drogi w
m. Grabowno” (ok. 30% z Urzędu Marszałkowskiego - środki po byłym Terenowym
Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych).
Zadnie pn. „Budowa
boiska wielofunkcyjnego przy Zespole Szkoła Podstawowa i Przedszkole w Witoszycach”
ma zostać zrealizowane poprzez dofinasowanie dofinansowanie na łączną kwotę 200.000 zł z Ministerstwa
Sportu i Turystyki.
Są to, rzecz jasna,
wielkości zakładane, ponieważ trudno w tym momencie oszacować je precyzyjnie
zważywszy na to, że nie znamy jeszcze założeń programów w nowym okresie
programowania.
Druga grupa
dochodów majątkowych to wpływy ze sprzedaży majątku. Tutaj założenia wielkości
sprzedaży opierały się głównie na sprzedaży gruntów pod inwestycje w utworzonej
w 2009 r. Wałbrzyskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej Podstrefa Góra. Władze
gminne pokładają duże nadzieje na powstanie wielu różnych zakładów w jej
obrębie, czego dowodem są inwestycje zmierzające do wybudowania pełnej
infrastruktury drogowej, wodociągowej i kanalizacyjnej na tym terenie.
PRZYCHODY, ROZCHODY
I PROGNOZA DŁUGU
I PROGNOZA DŁUGU
Na tym etapie
tworzenia Wieloletniej Prognozy Finansowej gminy Góra, przyjęta metodologia nie
ma tak naprawdę już większego znaczenia. Stan zadłużenia, a co za tym idzie
wielkości spłat i kwoty zaciąganych kolejnych kredytów, czy też wysokość osiąganych
nadwyżek, stanowią tylko konsekwencję wszystkich wcześniejszych działań, czyli
prognozowania dochodów i wydatków bieżących oraz planowania dochodów i wydatków
majątkowych.
Wielkość tych
elementów wpływają na wynik finansowy danego roku, a w konsekwencji na
zadłużenie na jego koniec. Władze gminy dysponowały dwoma narzędziami, które zostały
wykorzystane.
Po pierwsze:
wydłużono okres na jaki została stworzona WPF do roku 2018, co pozwoliło na
rozłożenie spłaty rat kredytów i pożyczek na okres dłuższy, a to z kolei
przyczyniło się do obniżenia ich wielkości w każdym kolejnym roku.
Po drugie zdecydowano
się na zróżnicowanie rat niektórych kredytów w poszczególnych latach w celu
przede wszystkim obniżenia obsługi długu w danym roku. Różnicując raty kredytów
w kolejnych latach kierowano przede wszystkim spełnieniem wymogu (od roku 2014)
zapisanego w art. 243 ustawy o finansach publicznych. Zapis tego artykułu
wyznacza indywidualny limit zadłużenia każdego samorządu, który od roku 2014
musi zostać spełniony. W przypadku naszej gminy, gminy Góra został on
spełniony. Również w każdym kolejnym roku tj. 2015-2018 wymóg ten został
spełniony przez naszą gminę. Warte podkreślenia jest i to, że zostaje nam jeszcze spory zapas wielkości spłat wraz z
odsetkami do dochodu w stosunku do indywidualnego limitu wyznaczonego przez przytoczony
artykuł ustawy o finansach publicznych.
Warto zwrócić uwagę
na fakt, iż wydłużono okres spłat kredytów i pożyczek do roku 2018, ponieważ
konsekwentnie założono rozwój gminy. I warto pamiętać o tym, że O rozwoju gminy
nie mówimy w kategorii jej działalności bieżącej, statutowej, ale o jej
zdolnościach i możliwościach inwestycyjnych. Tylko jak najszerszy rozwój
infrastruktury drogowej, szkolnictwa, zaplecza technicznego, sportowego itd. stwarza
przesłanki i daje nadzieję na lepszą przyszłość mieszkańców naszej gminy.
W tym samym celu
nie zakładano już w 2012 roku nadwyżki budżetowej, ale deficyt. Taka decyzja
spowodowana była koniecznością kontynuacji wysokich wydatków inwestycyjnych
przeznaczonych na rozwój infrastruktury w naszej gminie.
Wbrew słowom
krytyki i faktom nie da się z roku na rok zahamować rozwoju, który tak przecież
jest przez wszystkich oczekiwany i pożądany. Niemal zrolowano w ten sposób dług
(przy założeniu zmniejszenia deficytu w wyniku zmniejszenia kwot po
postępowaniach przetargowych), by już od 2013 roku zacząć go spłacać (kredyt –
3.024.329 zł przy spłatach kredytów z lat poprzednich – 6.276.000 zł). W
następnym roku tj. 2014 konsekwentnie rozchody sfinansowano z nadwyżki
budżetowej powiększonej o kredyt (135.327 zł). W kolejnych latach spłatę rat
kredytów i pożyczek finansowano z nadwyżki budżetowej. Ostatecznie –
przypomnieć należy - zadłużenie zostanie spłacone na koniec 2018 r.
Wieloletnia Prognoza
Finansowa jest doskonałym narzędziem finansowym dostarczającym szereg
informacji, i to nie tylko władzom gminy,
ale również wszystkim zainteresowanym mieszkańcom. Jest swoistym kompendium
wiedzy na temat kondycji finansowej naszego samorządu na kilka lat do przodu.
Widać w niej, jak w lusterku zamierzenia
inwestycyjne gminy oraz jej działalność bieżącą.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz